Eclipse

 

 

 

concept: Nicolas Rapaic, Claire Philippart, Bram Vreeswijk
choreography: Nicolas Rapaic
assistent choreography: Claire Philippart
music: György Ligeti, Machinefabriek
set-design: Ellen Windhorst, Nicolas Rapaic
video: Bram Vreeswijk
light-design: Wijnand van der Horst
costume-design: Claire Philippart
costumes made by: costumes department Het Nationale Ballet, Klaus Schreck

dance: George Hill, Cédric Ygnace, Juan Eymar, Ainara Garcia Navarro, Vera Tsyganova, Julia Gillespie

ballerina in movies: Larissa Lezhnina

performed at: Stadsschouwburg, Amsterdam as part of the 'nieuwlichters' program of Het Nationale Ballet

------------

For the video-images in this choreography I worked with two (spatial) oppositions:

# the frame, the line, architecture - versus - organic forms, 'the movement of nature'
# the 2-dimensional space of the screen (in the 3-d theater-space) - versus - the 3-dimensionality of represented spaces on the screen

 

 

-------------

Tekst Nicolas Rapaic:


Voor dit nieuwe werk laat ik mij inspireren door mensen en dingen die me persoonlijk hebben beïnvloed en die me hebben bewogen.
Deels vond ik inspiratie in de Duitse expressionistische cinema, die mij fascineert, maar die ik ook verstorend, scherp en nachtmerrieachtig vind. Ik wil deze benadering min of meer adopteren.


Door het prisma van een camera lijkt het alsof een ballerina gevangen is in haar eenzaamheid. Dit ideale mechaniek tekent als vanzelf het modelpatroon uit van haar eenzaamheid en emotionele kwelling. Ook de eenvoudige muziek van Ligeti suggereert deze verinnerlijking en het aftasten.


De scène in de doos is rechtstreeks geïnspireerd op de film The cabinet of Dr. Caligari. De beperking die het personage is opgelegd, volgt nu uit een ingeperkte, sterk omlijnde en afgebakende, absurde geometrische ruimte.


Het laatste deel van mijn choreografie is een doorontwikkeling van de genoemde thema’s die volgt uit de film en de doos.
De dansers golven in een open ruimte, hun bewegingen zijn niet langer gebonden aan restricties, hoewel ze zichzelf zien als naakt, kwetsbaar, gedesoriënteerd, terwijl ze verre horizonten afspeuren, een heropleving doormaken, en zich richten op het mogelijke.

-----------

video-fragments:

Ballerina-movie 1/2

Pas de Deux 1/2

 

 

 

 

home